- „Kauno dienos“, BNS inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Dėl didelių ridos klastojimo mastų Lietuvoje nukenčia ne tik naudotų automobilių pirkėjai, bet ir valstybės biudžetas.
Baltijos šalys – tarp lyderių
Automobilių duomenų įmonė „carVertical“ atliko tyrimą daugiau nei dešimtyje Europos šalių, kaip skirtingose valstybėse kovojama su ridos klastojimu.
Kai kuriose šalyse ši problema laikoma rimtu nusikaltimu, už tai baudžiama laisvės apribojimu ir milžiniškomis baudomis, kitose – įstatymai gerokai švelnesni. Situaciją galėtų optimizuoti bendras valstybių požiūris į ridos klastojimą, panašūs įstatymai ir atviresnis keitimasis sandorių duomenimis.
8,3 proc. visų Lietuvoje tikrintų automobilių buvo suklastota rida, Estijoje tokių transporto priemonių dalis siekė 7,8 proc., o Latvijoje – 12,9 proc.
Baltijos šalys jau daugybę metų patenka tarp valstybių, kuriose ridos klastojimo atvejų daugiausia.
Lietuvos teisės aktuose už ridos klastojimą tiek fiziniams, tiek juridiniams asmenims numatoma bauda, areštas arba laisvės atėmimas iki dvejų metų.
Nuo 2023 m. liepos 7 d. suklastota automobilio rida buvo pradėta laikyti nedideliu trūkumu, o praėjus dvejiems metams po šio sprendimo įsigaliojimo ji bus laikoma kritiniu trūkumu, dėl kurio automobilis taps netinkamas eksploatuoti eisme. Nors įstatymai aiškiai apibrėžia atsakomybę už ridos klastojimą, atgrasančių teismo verdiktų arba sėkmingų precedentų rinkoje vis dar pasigendama.
Panaši tendencija vyrauja ir kitose šalyse.
Latvijoje privatiems asmenims už automobilio, kurio rida suklastota, pardavimą taikoma 100 eurų bauda, o juridiniams – 1 tūkst. eurų. Asmenims, kurie teikė odometro rodmenų klastojimo paslaugas, bauda siekia 200 eurų, o įmonėms – 2 tūkst. eurų.
Atgrasančių teismo verdiktų arba sėkmingų precedentų Lietuvos rinkoje vis dar pasigendama.
Estijoje nėra specialių ridos klastojimo įstatymų. Ši veikla traktuojama kaip ir bet kuris kitas sukčiavimo atvejis ir gali užtraukti baudą arba kalėjimą iki trejų metų.
Nuostolių – milijonai eurų
„carVertical“ duomenimis, jeigu visi ridos klastojimo atvejai būtų identifikuoti, o visiems kaltininkams būtų pritaikytos hipotetinės 3 tūkst. eurų baudos, Lietuvos biudžetas kasmet pasipildytų apie 66,9 mln. eurų.
„Baudų surinkimas yra viena, tačiau visai kas kita būtų sukurti gerąją praktiką arba precedentą. Tikėtina, kad perspektyvoje tai padėtų spręsti ridos klastojimo problemą ir suteiktų daugiau skaidrumo skylėtai naudotų automobilių rinkai“, – sakė automobilių rinkos ekspertas ir „carVertical“ komunikacijos vadovas Matas Buzelis.
„carVertical“ skaičiuoja, kad Lietuvoje dėl ridos klastojimo šalies vairuotojai patiria apie 48,5 mln. eurų nuostolių per metus.
Dauguma valstybių už ridos klastojimą taiko baudas ir net laisvės atėmimą, tačiau įstatymai skiriasi.
Prancūzijoje sukčiams gresia laisvės atėmimo bausmė iki dvejų metų, Ispanijoje – iki pusketvirtų, Italijoje – iki trejų, o Vokietijoje – iki vienų.
Vis dėlto maksimalios bausmės taikomos itin retai ir dažniausiai apsiribojama baudomis.
Tačiau net ir griežtos bausmės neatgraso nusikaltėlių nuo ridos klastojimo. Ši tendencija ypač juntama Rytų Europoje, kurioje istoriškai ridos klastojimas daug labiau paplitęs nei Vakarų Europoje dėl mažesnės perkamosios galios, didelio importo ir senesnio automobilių parko.
Ledkalnio viršūnė
Už ridos klastojimą daugumoje šalių baudžiama griežtai, tačiau teisme įrodyti, kad odometro rodmenys buvo tyčia pakoreguoti, sudėtinga.
Slovakijoje vienam automobilių pardavėjui už ridos klastojimą 2023 m. buvo skirta 35 tūkst. eurų bauda, tačiau tai – išskirtinis atvejis.
Vengrijoje 500 tūkst. km ridą pakoregavęs asmuo buvo nubaustas 630 eurų bauda, kuri net neatperka tokį automobilį įsigijusio vairuotojo permokos.
Latvijoje per pastaruosius trejus metus už ridos klastojimą nebuvo nubaustas nė vienas asmuo.
Jungtinėje Karalystėje užfiksuoti keli atvejai, kai sukčiams buvo skirtos 4–5 tūkst. svarų sterlingų baudos. Visgi, turint galvoje, kad regione kasmet suklastojama šimtų tūkstančių automobilių rida, tai tik ledkalnio viršūnė.
Prancūzijoje už ridos klastojimą nubaustas asmuo sulaukė 1 tūkst. eurų baudos ir buvo įkalintas šešiems mėnesiams. Tačiau ši 2014-ųjų istorija tik parodė, kad dauguma ridos klastojimu užsiimančių pavienių asmenų ar įmonių jaučiasi nebaudžiami.
Prancūzijoje deklaruojama, kad bauda už ridos klastojimą gali siekti iki 300 tūkst. eurų ir tai yra didžiausia bauda, galimai taikoma už tokį nusikaltimą.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Per piką Pilies žiede – dar didesnis chaosas: pakeistos eismo tvarkos dalis vairuotojų nepastebi17
Penktadienį Pilies žiedinėje sankryžoje pakeista eismo tvarka, nubraižyta ištisinių linijų, tačiau dalis vairuotojų važiuoja kaip seniau, sukeldami chaosą. Daugiau automobilių rikiuojasi ir Šv. Gertrūdos gatvėje, mat tik iš &...
-
Balandį Lietuvos naudotų lengvųjų automobilių rinka išaugo daugiau nei 10 proc.
Balandį naudotų lengvųjų automobilių įregistruota 10,2 proc. daugiau nei prieš metus, remdamasi preliminariais „Regitros“ duomenimis skelbia bendrovė „AutoTyrimai“. ...
-
Sarkazmas keliuose: kiek reikia skubančių vairuotojų sankryžai užblokuoti?16
Spūstys jau tapo kasdienybe. Sąmoningumas padeda visiems sveikiems ir greičiau grįžti namo. Tačiau taisyklių paiso ne visi. ...
-
Pilies žiede pakeista eismo tvarka: vairuotojai masiškai kerta naujas ištisines linijas63
Jonavos gatvės žiedinėje sankryžoje pakeista eismo tvarka, tad atvažiuojant nuo Kauno pilies įvažiuoti į žiedinę sankryžą nepavyks, čia naujai nubraižyta ištisinė juosta. Patekti į šią žiedinę sankryžą iš Senamiesčio ...
-
Grėsminga promilių statistika3
Šį mėnesį sulaikytų neblaivių vairuotojų antirekordininku pretenduoja tapti Vilniaus gyventojas. ...
-
Perspėja automobilių pirkėjus: saugokitės pardavėjų gudrybių10
Naujų automobilių pirkėjai jaučiasi ramūs, nes dėl suteiktos garantijos jie bent kelerius metus gali nesirūpinti automobilio problemomis. Naudota transporto priemonė neretai atneša galvos skausmą. Specialistai pataria, kaip išsirinkti na...
-
„Vairuokite kaip moterys“: neigia ilgus metus gyvavusį mitą, kad vyrai vairuoja geriau3
Visuomenėje vyrauja nuomonė, kad vyrai vairuoja geriau ir saugiau nei moterys. Tačiau Prancūzijos eismo įvykių statistika rodo ką kita. 2022-2023 m. 84 proc. mirtinų autoįvykių sukėlė vyrai. Todėl dabar nauja socialinė kampanija Prancūzijoje ske...
-
Apie elektrinių paspirtukų vairuotojus: sunku komentuoti, kas vyksta žmogaus galvoje1
Automobilių srautai tuneliuose dažnai būna didžiuliai, greitis – taip pat. Kaip tokiame sraute atsidūrė paspirtukininkas – žino tik jis vienas. Bet jis griuvo, dėl to susidūrė trys automobiliai, sulėkė tarnybų pajėgos. Paspirtuk...
-
Sumokėti už neapmokėtą parkavimą gavus „geltonąjį lapelį“ reikės kitaip: ką svarbu žinoti?
Kiekvieną mėnesį Vilniuje už neapmokėtą automobilių parkavimą išrašoma apie 13–14 tūkst. vadinamųjų geltonųjų lapelių. Šis skaičius jau kurį laiką nesikeičia. Nuo gegužės 15 d. sumokėti už neapmokėtą parkavim...
-
Apie Lietuvos meistrus: po remonto net oficialūs atstovai nemato, kad automobilis buvo „daužtas“13
Kaip galima apsaugoti save ir netyčia nenusipirkti automobilio, kuris atrodo idealios būklės, bet patekus į eismo įvykį paaiškėja, kad automobilis yra praktiškai dalimis subyrėjęs, LNK reportaže pasakojo „Carvertical“ atstov...